Both ENDS

En
Nl
Nieuws / 6 februari 2017

Persbericht: Geen Nederlandse publieke steun voor omstreden nieuwe luchthaven Istanbul

Turkije bouwt de grootste luchthaven ter wereld - en de derde in Istanbul - in het bosgebied ten Noorden van de stad. Het project roept veel weerstand en protest op van lokale gemeenschappen en NGO’s, want bos en bewoners moeten ervoor plaatsmaken.

“I have no place to go, I will become homeless. Please don’t demolish my place”. (foto NFD)

Op vrijdag 27 januari jl. meldde Atradius Dutch State Business (ADSB), de Nederlandse export kredietverzekeraar, dat een niet nader genoemde Nederlandse exporteur die eerder een aanvraag had ingediend voor exportkredietondersteuning voor het project, deze terugtrekt.

Lokale gemeenschappen, gesteund door de Turkse organisatie Northern Forest Defense (NFD), en de Nederlandse organisaties XminY en Both ENDS, zijn verheugd, omdat de terugtrekking de publieke bezorgdheid over dit mega-infrastructuurproject recht doet.

Sociale en milieurisico's

In augustus 2016 kondigde Atradius DSB, de exportkredietverzekeraar van de Nederlandse staat, op haar website aan dat een Nederlands bedrijf een aanvraag had ingediend voor exportkredietondersteuning voor activiteiten in het ‘Istanbul New Airport Project’. Omdat Atradius DSB aangaf dat het project grote potentiele sociale en milieurisico’s heeft, vroeg Both ENDS de milieu impactstudies op. NFD kreeg de informatie van Both ENDS en deelde vervolgens haar zorgen over het project met vertegenwoordigers van Atradius DSB, toen deze in oktober 2016 op bezoek waren in Istanbul.

Eerste stap

“Onze organisatie beschermt de natuur rond Istanbul, dus we zijn blij met dit recente nieuws", meldt NFD. "In maart 2015 concludeerden we al in ons rapport over het luchthavenproject dat het kappen en verwoesten van het bos funest is voor de waterhuishouding, meren, rivieren en de vogeltrek, maar ook voor de mensen die in en rond Istanbul wonen. Mensen worden onder dwang uit hun huis en van hun land gezet. De terugtrekking van de aanvraag van deze Nederlandse exporteur is een goede eerste stap, maar wij gaan door met onze strijd tegen de bouw van de luchthaven."

Dodelijke ongevallen en financiële risico's

NFD wijst ook op het gebrek aan veiligheidsmaatregelen; bijna honderd werknemers zijn sinds de start van het project al omgekomen door ongevallen. De meeste zijn vrachtwagenchauffeurs, want duizenden vrachtwagens verplaatsen dag en nacht zand, cement en puin in en uit het projectgebied. Ook heeft NFD grote twijfels over de financiële risico's van het project. Kijkend naar de financiële stabiliteit van Turkije als geheel en die van de luchthaven project in het bijzonder, dan concludeert het rapport van NFD dat het onwaarschijnlijk is dat de luchthaven in de nabije toekomst winst gaat maken.

Voorbeeld doet hopelijk volgen

"De identiteit van het Nederlandse bedrijf en de reden voor de terugtrekking van de aanvraag zijn nooit bekendgemaakt”, zegt Niels Hazekamp van Both ENDS. “Maar we gaan ervan uit dat de dialoog tussen NFD en Atradius DSB zeker heeft geholpen in de beslissing van Nederlandse exporteur om zich te beraden over de betrokkenheid bij het luchthavenproject. Hopelijk motiveert de terugtrekking van deze aanvraag ook andere bedrijven om hun rol in dit project opnieuw te bekijken.”

Neem contact op met Niels Hazekamp n.hazekamp@bothends.org

Links:

Het NFD-Rapport

Website NFD

Website XminY

Lees meer over dit onderwerp